Sinds een week zit ik op Clubhouse, een nieuwe social media app die op dit moment alleen toegankelijk is voor mensen met een iPhone én op invite-only. Dus je moet door iemand uitgenodigd worden om te kunnen deelnemen.

Hoe werkt Clubhouse?

Zelf noemen ze het een “drop-in audio chat” en dat is precies wat het is ;-). Zodra je binnenkomt zie je diverse rooms (internationaal) met een bepaald onderwerp welke gehost wordt door 1 of meerdere personen. Je kunt door op de kamer te klikken, direct meeluisteren in het gesprek. Je ziet wie er in de kamer zijn, wie de host(s) is/zijn en wie er meeluisteren. Deelnemers zijn zichtbaar met hun foto en naam en je kunt op de foto klikken om de bio te bekijken. Vervolgens kan je kiezen om deze persoon te volgen en op die manier meer interessante mensen te ontmoeten. Wanneer je iemand volgt krijg je een melding wanneer deze persoon een room host en kun je met 1 klik het gesprek volgen. Clubhouse biedt de mogelijkheid om in je bio je Instagram en Twitter account te plaatsen.

In de rooms is een enorme diversiteit aan onderwerpen en gaat van small talk tot aan serious business gesprekken met diepgang. Je kunt er netwerken, kennis opdoen maar dat kan ook op andere social media kanalen. In eerste instantie kom je in een kamer als ‘luisteraar’. Tijdens het gesprek kun je je hand opsteken om te worden uitgenodigd als spreker tijdens de call.

Wat is er zo leuk aan Clubhouse?

Ik zit ‘pas’ een week op Clubhouse en ben zeker niet de expert. Wel wil ik met je delen wat mijn eerste ervaringen zijn. Allereerst: het is laagdrempelig: je download de app, meld je aan en (zodra je aan de beurt bent OF een uitnodiging ontvangt van iemand) kan je al meedoen. EN: wat ik zo tof vind is de oprechte verbinding. Het is alsof je met elkaar in een grote ruimte een gesprek volgt, met de mogelijkheid om mee te praten. En er zijn waardevolle, oprechte, mooie gesprekken. Waarbij op andere kanalen vaak wordt gestuurd op sales, lijkt het hier veel meer om die verbinding te gaan en mijn inziens is dat waar mensen behoefte aan hebben.

Clubhouse zakelijk inzetten?

Ik zie mijzelf niet zo als een ‘business strateeg’ dus wil daar eigenlijk niet zoveel over zeggen. Of jij wel of niet op Clubhouse ‘moet’ is echt aan jezelf. Ik zie wel enorm veel mogelijkheden voor thought leaders om hun ‘plek’ op Clubhouse in te nemen, om te verbinden met andere ondernemers en van elkaar te leren is het, zover ik het nu kan zien, een mooie aanvulling op bestaande Social Media kanalen, waarbij met name de oprechte, pure verbinding mij enorm heeft verrast én aanspreekt. Kortom: ga het ervaren, have fun ;-).

Wil jij op Clubhouse?

Als deelnemer aan Clubhouse krijg je de mogelijkheid 1 deelnemer uit te nodigen. Als je regelmatig een room host, krijg je weer nieuwe invites. Ga dus op zoek naar iemand die al op Clubhouse zit en vraag om een uitnodiging. Je kunt mij via instagram (https://www.instagram.com/tillyvanderknaap/) een dm sturen, wellicht heb ik nog een invite voor jou over. Mijn Clubhouse id is @iamtilly – zie ik je daar?